Plata rovinietei se schimbă radical în România: toți șoferii trebuie să știe noua taxă

de: Gabriel Peneș
17 07. 2023

Plata rovinietei urmează să se schimbe fundamental în România. Legea ce va reglementa noua taxare a folosirii drumurilor publice a fost promulgată de președintele Klaus Iohannis. Noua legislație introduce conceptul nou de TollRo, ce va aplicat, însă, doar unei anumite categorii de autovehicule.

Plata rovinietei se schimbă radical în România

Plata rovinietei în România va cunoaște o modificare majoră. La ora actuală, după cum se știe, toate vehiculele care circulă pe drumurile publice din România sunt obligate să plătească rovinieta, diferențierea la tarifare fiind determinată exclusiv de categoria vehiculului.

Dar, de curând, șeful statului a promulgat legea ce urmează să reglementeze  noua taxare a folosirii drumurilor publice. Conform acesteia, vechea rovinietă se va aplica numai „vehiculelor ușoare”, de până la 3,5 tone, indiferent de destinația acestora – de transport persoane sau mărfuri.

Posesorii acestora vor plăti mai mult, în funcție de categoria mașinii, clasa de poluare a acesteia și durata de folosință a drumurilor publice.

În același timp, pentru „vehiculele grele”, de peste 3,5 tone, se va introduce un nou concept, TollRo, care presupune că taxarea se face prin înmulțirea numărului de kilometri parcurși cu valoarea unitară a TollRo, ce va fi stabilită ulterior.

Noul regim legal are la bază principiul „poluatorul plătește” și este o consecință a obligațiilor asumate de România prin Planul Național de Redresare și Reziliență, la capitolul „transport sustenabil”, susțin autoritățile, conform avocatnet.com. Noua lege va intra în vigoare, totuși, abia de la 1 ianuarie 2026.

Toți șoferii trebuie să știe noua taxă

Valoarea rovinietei pentru mașinile de până în 3,5 tone va fi stabilită pe noi criterii, diferite de cele valabile în momentul de față.

Pe lângă categoria vehiculului (existentă și acum), vor fi introduse drept criterii de diferențiere clasa de emisii poluante în care este încadrat și durata de parcurs (care include perioada de deplasare, precum și pe cea de staționare). Astfel, prețul rovinietei va deveni direct proporțional cu nivelul de poluare al autoturismului.

Rovinieta va putea fi achiziționată pentru zece zile, 30 de zile, 60 de zile și 12 luni, iar nivelul acesteia va fi stabilit prin ordin al Ministerului Transporturilor.

În momentul de față, rovinieta poate fi plătită pentru una, șapte, 30, 90 de zile sau pentru un an și se aplică tuturor vehiculelor, indiferent de specificul ori caracteristicile tehnice pe care le au acestea.

Ce este TollRo

Conform noii legi, neplata rovinietei este contravenție, iar amenda aferentă va fi cuprinsă între minim dublul valorii anuale a acestui tarif și un maxim care reprezintă de patru ori contravaloarea anuală a rovinietei.

Pentru vehiculele grele se va introduce un nou concept, TollRo, care presupune că taxarea se face prin înmulțirea numărului de kilometri parcurși cu valoarea unitară a TollRo, ce va fi stabilită ulterior.

Noua formulă de taxare pentru acestea va presupune tarifarea utilizatorilor în funcție de distanța parcursă pe drumurile din România. TollRo se va calcula prin înmulțirea tarifului unitar cu distanța parcursă. La fel ca în cazul rovinietei, valoarea tarifului unitar ar urma să fie stabilită prin ordin de ministru.

În ceea ce priveste utilizatorii de vehicule grele, în cazul neachitării aceștia vor fi obligați la plata unor tarife compensatorii cuprinse între de 100 de ori contravaloarea TollRo datorat (dar nu mai mult de 1.000 de lei), în cazul în care poate fi determinată distanța parcursă, și 2.000 lei, în cazul în care nu poate fi determinată distanța parcursă.

De asemenea, vehiculele de transport mixt se asimilează, din punct de vedere al tarifului de utilizare, cu vehiculele de transport marfă.